smala idealet påväg bort ?

  
har suttit och läst i lite tidningar nu en stund
och kommer till sidorna då de vill ha bort
detta smala idealet med att alla modeller
ska se ut på ett viss sätt . och om till och
med tidningarna vill ha bort de , då kanske
det är påväg bort ?

CARIN PÅ VECKOREVYN ANKLAGAR :
- tidningarna . Chefredaktören Lousie på
Veckorevyn svarar något i stil med att...
"de har självklart ett stort ansvar och att
de försöker skriva mycket om självkänsla
och kroppsideal i sin tidning . När de tar
egna bilder kan de välja hur modellen ska
se ut, men när vi letar hos internationella
bildbyråer är modellerna nästan uteslutande
smala . Det är svårt att hitta bilder med lite
mer formade kvinnor .
- modellerna . Tyra Sjöstedt , bloggare på
Veckorevyn men också modell säger att :
"det är inte stylister och agenturer i Sverige
som tycker hon är för stor, utan utomlands.
de bad henne minska fem centimeter på
midjan då hon själv tyckte hon inte ens
hade något fett som var värt att ta bort "
- fotograferna . Alexande Pihl säger typ :
"Han fotar helt klart mest smala modeller.
men då får han heller inte vara med och
bestämma. Han försöker tänka på att
inte välja de allra magraste. Han har
reagerat på att många av modellerna
är väldigt smala, vissa tjejer uppträder
som om de var trötta och uppträder
nästan apatiskt. Det gör det svårare
för honom framför kameran"
- modellagenturerna . Åsa Karyd :
"De har fysiska höft och längmått
som de jobbar efter. Modellerna ska
vara långa och smala eftersom det
är det våra kunder efterfrågar. De har
några tjejer som är några centimeter
större än de andra tjejerna och de får
nästan enbart göra skönhetsjobb och
inga modefotograferingar elr catwalks"
- modeskaparna . Diana , designer :
"Hon har inte så tydligt målgruppstänk
när hon designar. Hon skapar kläder
som hon själv skulle vilja bära. Hennes
kläder är i små storlekar för att plaggen
sällan är speciellt kroppsnära och då
blir det svårt att jämställa dem med
traditionella storlekar"
- makthavarna . kulturministern:
"Hon kan inte införa en BMI-gräns för
att det finns gränser för vad man kan
lagstifta om. Hon tror inte heller att
vi skulle bli av med idealet med hjälp
av en lagstifning"


Miley Cyrus också känd som Hannah Montana har blivit
nätmobbad . Men är hon fet ? Va, är hon det ? Inte det
minsta om jag skulle få säga det . Hon är precis lagom,
man kan enligt mig till och med vara något större än detta . 
jag tycker bara Hollywood är helt sjukt ibland..

men om jag får säga vad jag tycker mitt i allt ihop:
så tycker jag att detta är stört . Fler och fler blir sjuka, 
många för att få drömjobbet som modell men många
för att bara vara som alla andra, man är helt enkelt inte
nöjd med sig själv. Men kolla på alla andra så ser man
att alla faktiskt inte är supersmala. Frågar man killar va
de vill ha säger de oftas "Kurvor, inte supersmala, det 
ska finnas något att ta i, hehe" om detta nu stämmer 
så är ju inte killar och fotografer, agenturer med mera
inte överrens. De tycker uppenbarligen olika. Och vad
är viktigast? En kille eller ett modelljobb som kanske
inte varar speciellt länge ändå? Nu vet jag att det är
insidan som räknas när det gäller killfronten, men 
utsidan ger insidan en chans. Frågar man då en kille
vad de först spanar in på en tjej så säger de "Ansiktet
och ögonen" OFTA ! jag vet nog vad en kille spanar in
oftas iallafall. Bröst och rumpa, så då var det sagt . 
och en grej, har dessa modeller ens någon rumpa
eller bröst över huvudtaget ? Skulle inte tro det..
Men sen är det ju så att manliga modeller inte ska
vara för muskulösa vad jag förstått, utan lite lagom
så med snygg mage, där har vi inga supersmala
killar minsann. Men det är olika på man och kvinna.
(något det inte heller bör vara men det hör inte till
i denna diskussionen) men jag tycker också detta
ska bort . Inte för att jag vill bli modell, nejnej. Men
för att jag inte tycker det är jättevackert. Visst finns
det riktigt söta modeller, men många av dem ser
ju bara konsigt knäppa ut . Men det kan ju självklart
passa också ibland, ett speciellt utseende. Men det
kan alltså vara så att denna ideal är påväg bort 
eftersom tidningar tar till så hårt. Fast jag kan också
tycka lite synd om många tjejer då. Som har kämpat
för att bli smala som en modell och nu måste ge upp.
jag menar de tjejer som gått ner i vikt, inte de som 
är sjuka . men vi får se vad som händer . 

hoppas heller ingen känner sig träffad nu . jag har
inte skrivit allt detta och haft någon i tankarna förutom
alla modeller . isf, säg till så ska jag explaina ! :)
 

Kommentarer
Postat av: felix

klart det ska va lite o ta i ;D <33

2009-07-18 @ 21:03:15
Postat av: linda nordwall

gummangummangumman, du har rätt.

precis som vanligt.

heja elin arwsäter säger jag bara! :*

2009-07-18 @ 21:03:55
Postat av: Linnea Gillsand

Men jag tycker nog nästan mer synd över flickor som är pinnsmala, men så jätte gärna vill ha en mer kvinnlig kropp, fyllig rumpa och höfter.



Sant sant :)

Men sen tycker jag synd om flickor som är pinnsmala, men som väldigt gärna vill ha en fyllig, kvinnlig kropp, men som inte kan få det. :/ puss !

2009-07-18 @ 22:18:30
Postat av: Linnea Gillsand

Sant sant :)

Men sen kan jag tycka synd om flickor som är pinnsmala, men som väldigt gärna vill ha en fyllig, kvinnlig kropp, men som inte kan få det. :/ förens de har blivit äldre, vill säga. För det kommer :) puss !

2009-07-18 @ 22:22:11
Postat av: Linnea Gillsand

Oj . blev lite knasigt där . Men sista, den är färdig skriven , hihi !

2009-07-18 @ 22:24:23
Postat av: Ida

Du har rätt elin! Men jag tror inte det är på väg bort. Dom sa ju i tidningen att dom inte kan ta större modeller och så, det kommer nog alltid vara så att man "ska vara" smal för att vara snygg inom sånt. Men det är bara vad jag tror. <3

2009-07-19 @ 16:50:48
URL: http://idaarmittnamn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0